Nature Paavola on perheyritys ja luomutila Soinissa. Yritystä pyörittävät Tiina ja Ari Aittolammen ohella parin kolme aikuista poikaa. Yritys tuottaa koivunmahlaa ja jalostaa siitä ja puhtaista kotimaisista marjoista, hedelmistä ja kasveista tehtyjä juomia ja muita elintarvikkeita. Yritys kerää myös villiyrttejä, kuivaa, rouhii, jauhaa ja tekee niistä sekoituksia. Vaikuttavan tuotevalikoiman ohella yritys tarjoaa retkiä ja elämystapahtumia esimerkiksi tyky-päiviin ja pikkujouluihin sekä tilausravintolan palveluita. Paikan päällä järjestetään myös perhejuhlia.
Investointituki ja perustamistuki ovat auttaneet toiminnan kehittämisessä
Nature Paavola on vuosien varrella hakenut yritystukea Leader Kuudestaan ry:ltä kahteen otteeseen. Viime vuosina perustamistuella on viety eteenpäin tuotteiden ja yrityksen brändiä ja tunnettuutta.
-Olemme uusineet esimerkiksi tuotepakkauksia ja etikettejä. Lisäksi verkkosivuille on tuotu uutta sisältöä ja tehty monipuolisesti digimarkkinointia, esimerkiksi esittelyvideo ja esitteitä. Lisäksi on tehty markkinatutkimusta, painottaen Etelä-Pohjanmaan alueeseen, yrittäjä Tiina Aittolampi kertoo.
Lisäksi perustamistuen avulla on vierailtu messutapahtumissa lisäämässä yrityksen tuotteiden tunnettuutta ympäri Suomea. Elintarvikkeiden ohella yrityksen tarjoamien retkien, elämystapahtumien ja tilausravintolan markkinointia on viety eteenpäin.
Hankkeen aikana on kartoitettu mahdollisuuksia tuotevalikoiman laajentamiseen. Esimerkiksi uutena premium-tuotteena on kehitetty alkoholiton juhlajuoma, mahlakuohu. Mahlakuohua on saatavilla Etelä-Pohjanmaan maakuntakukan, horsmankukan sekä raparperin ja mesiangervon makuisena. Yrityksen tuotteita on saatavilla Etelä-Pohjanmaan alueella erityisesti S-ryhmän kaupoissa. Mahlakuohua on saatavilla myös yksittäisissä ravintoloissa erityisesti Etelä-Pohjanmaalla, mutta myös ympäri Suomea ravintoloissa viinin tilalla tarjottavana vaihtoehtona. Useiden uusien ravintoloiden kanssa käydään parhaillaan neuvotteluja mahlakuohun ottamisesta mukaan ravintolan juomavalikoimaan.
-Esimerkiksi digimarkkinointi, videot ja edustavat etiketit auttavat tuotteiden myymisessä kauppoihin ja ravintoloihin merkittävästi. Ne vaativat erityisosaamista ja asiantuntijapalveluita, jotka olisivat todennäköisesti jääneet hankkimatta ilman Leader-tukea, Aittolampi kertoo.
Yrityksen investointituen avulla Nature Paavola Oy on aiemmin kehittänyt mahlantuotantoaan rakentamalla muun muassa varastotilan ja asentamalla ilmalämpöpumppuja. Alueelle on rakennettu myös porakaivo ja vaatimusten mukainen jätevesien käsittelyjärjestelmä. Näillä toimilla mahlantuotantoa on saatu tehostettua ja helpotettua, keruukausi on lyhyt ja työskentely- ja varastointiolosuhteet avainasemassa prosessin onnistumisen kannalta.
Nature Paavolan kauniit uudet etiketit ja tuotepakkaukset erottuvat edukseen.
Tilan Lähiruokapäivä tarjosi ohjelmaa koko perheelle
Nature Paavola osallistui jo perinteiseen tapaan Lähiruokapäivään monipuolisella ohjelmalla. Päivän aikana oli mahdollisuus päästä kokeilemaan separaattorin pyöritystä ja voin kirnuamista. Kaikki äitini reseptit -blogia pitävä Turun Elintarvikekehityksen projektiasiantuntija Nanna Rintala valmisti kaalikeittoa ja piimävelliä näytösluontoisesti.
Pihamaalla pääsi heittämään kirvestä ja nännikumeja sekä pelaamaan metsägolfia ja kokeilemaan kepparirataa ja Vehun kaupunkisuunnista.
Nature Paavola maistatti myös yhtä uutuustuotteistaan, horsmankukkamahlaa. Saatavilla oli myös yrityksen monipuolinen tuotevalikoima, mm. mahlajuomat, mahlakuohut, yrttirouheet, hyytelöt ja marmeladit sekä yrteillä ja sienillä maustetut suolasekoitukset. Paikan päällä tilalla oli Konttiaho Highland ja Pure Garden, jotka esittelivät tuotteitaan.